Uddevalla Industriblogg

Uddevalla Industriblogg

Om Uddevalla Industriblogg

Ett informations- och diskussionsforum för Uddevallas tillverkningsindustri och industrihistoria inom ramen för Uddevalla Varvs- och Industrihistoriska Förening.
Hemsidan

Vår e-postadress: info@uddevallaindustrihistoriska.se

OLOF PALME besökte Uddevallavarvet 28 februari 1968

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Fri, January 19, 2018 19:21:46

I Uddevalla Varvs och Industrihistoriska föreningen bildarkiv finns ca 90-95 tusen bilder (motiv), en ”guldgruva” när det gäller industriminnen.
En bild som jag har träffat på några gånger är på Olof Palme när han besökte Udde- vallavarvet 28 februari 1968.

På bilden får Palme information av Johan Schreil hur en automatsvetsmaskin fungerar.
Att allt går rätt till håller Sven Palmersjö koll på.
Johan Schreil var vd på Uddevallavarvet under 11 år. Olof Palme var landets stadsminister under lika många år fast under två olika perioder.
Vid besöket i Uddevalla var Palme utbildningsminister och Sven Palmersjö var svetsare i Sörvikshallen samt ordförande i svetsaregruppen i Hallen Sörvik.

Som bekant sköts Palme till döds på Sveavägen i Stockholm 28 februari 1986, alltså nästan på dagen åtta år efter varvsbesöket.
Om man kollar på de olika åren och datum ser man att Palmes besök på varvet var för 50 år sedan.
Johan Schreil dog förra året i Karlskrona. Han blev lite över 100 år. Bilden ovan fanns i
tidningen Bohusläningen 29 februari 1968.

Sven Palmersjö är däremot aktiv i Uddevalla Varvs och Industrihistoriska föreningen och är med i föreningens varvsgrupp där han och Bo Ljungqvist håller på och gör några fantastiskt bra bildspel om varvet som vi skall visa i Uddevalla i nära framtid. Föreningar företag och olika sällskap får gärna höra av sig till oss för att boka en visning.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post435

M/T STORA

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Tue, January 16, 2018 14:07:01

M/T STORA ett tankfartyg på 34210 DWT levererades 7 januari 1958 från Uddevalla- varvet till Stora Kopparbergs Bergslag. Falun.
Hon var den första i en serie av 7 fartyg i ungefär samma storlek där leveranserna skedde mellan åren 1958-1962. Längden på M/T STORA var 212,85 m. Farten var 16,75 knop.
Framdrivningsutrustningen bestod av 2 st. 8 cyl UV/GV 760/1500 VGS-8diesel. 2x7500 AHK kopplade till var sin propeller.

M/T STORA kölsträcktes på bädd 3, 9/3 1957, sjösattes 16/9 1957 och gick på provtur 7/1 1958 alltså för 60 år sedan.
1958 levererade Uddevallavarvet 10 fartyg. Det nyanställdes 1242 personer på Udde- vallavarvet. Vid årets slut fanns 3672 anställda på UV.
Omsättningen av personal på varvet var rätt stor under dessa år. Mycket beroende av att många som började på varvet visste inte hur tungt, farligt och smutsigt varvsarbete verkligen var.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post434

Varvsgruppen startar upp verksamheten 15 januari

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Sun, January 14, 2018 16:21:29

Deltagarna i varvsgruppen är välkomna till Lotcens 3:e våning måndagen 14 januari kl. 09.00. Vi kör två träffar efter varandra 15 och 22 januari. Därefter skall vi träffas två gånger i veckan. Ev. ”specialjobb” då kan bli fler träffar.

Vi skall ägna oss åt att få fram bilder/text till bilderna, dessa skall in på föreningens hemsida snarast möjligt.Flera bildspel skall också fram bl. a. en om Projekt 73, där det finns ett tidigare bildprogram på någon av våra hårddiskar.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post433

Rondellen Östergatan-Kungsgatan i Uddevalla

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Mon, January 08, 2018 18:42:20

På övre bilden finns den nya rondellen i korsningen Kungsgatan – Östergatan. I denna gatukorsning har hänt en hel del trafikolyckor med mer eller mindre allvarliga följder.
I omedelbar närhet finns ett flertal skolor och det är underligt att kommunen inte kom-
mit till skott tidigare med rondellbygget.

På den gamla bildens högra sidan låg Forsströms Smidesverkstad fram till 1978 och mitt emot låg Einars Konditori. Einars finns fortfarande kvar på sin gamla plats. Enligt många bakar Einars jättegoda semlor och allt övrigt är också i toppklass. Semlorna brukar ligga i topp vid mer eller mindre seriösa tester av massmedia varje år.

Rondellbygget blev färdigt strax före skolstarten i höstas 2017 och trafikpro- blemet har löst sig till belåtenhet. Men, givetvis måste all se sig för när man skall korsa gatorna även om det finns markerade övergångsställen. Det gäller även bilisterna.

I vår senaste bok Gamla Uddevallaindustrier 1725-1950 kan man läsa om Forsströms Smidesverkstad på sidan 267.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post432

Herrestadsfjällsloppet 1970

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Sat, January 06, 2018 15:30:06

Årets största skidevenemang var förstås Herrestadsfjällsloppet söndagen 1 februari. 746 anmälda, 660 till start och 631 som kom i mål. Så många har aldrig tidigare fullföljt loppet. Det var fina tävlingar i ett spår och på en delvis omlagd bana som fick gott betyg trots att den var något längre än förra året, närmare bestämt 32 kilometer. Arrangemanget klaffade perfekt, och det enda som saknades denna skidsöndag var egentligen solen, som mest lyste med sin frånvaro.

I elitklassen återfanns bara en representant för varvet, nämligen Sven Sörqvist, som tog en förnämlig andraplacering med tiden 1,50,08. bara 32 sekunder efter segraren Rune Sandberg.

Resten kan man läsa i Uddevallavarvets personaltidning Varvet och Vi nummer 1 / 1970 som finns på föreningens hemsida. under rubriken Tidningsarkiv.

UVIK hade lånat personaltransportvagnar från varvet som användes av tidtagarna.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post431

GOTT NYTT ÅR 2018 med ett par fartygsbilder

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Wed, January 03, 2018 10:38:08

Var uppe i föreningens lokal och ”rotade” bland några dokument fann ävenett par
CD skivor. Vid koll i datorn såg jag att dessa innehöll en massa inskannadebilder på
bl.a. fartyg där de flesta var i färg. Här bifogar jag två bilder och därmed inleder vi 2018 års blogg -inläggen.

Nybygge 141 LOUISE i färg. Fartyget var byggd för malmtransport och var självlossande. Har hört att systemet med transportbanden var mycket känslig.
LOUISE
kölsträcktes 23 april 1956 och levererades 30 augusti 1957 till Carrribean Steamship.Co. Panama.

Nedre bilden är på fartyg med byggnummer 228 som vid dopet fick namnet BAHIA
DE
COCHINOS och var ett mycket vacker midskeppsbygge. Beställaren var Empr.
Nev. Mambisa, Havanna.
Rederi köpte tre liknande fartyg och alla levererades under år 1969.Fartygsserien gick under namnet ”Cubabåtar”. Nämnda fartyg kölsträcktes 24 januari 1969 och levererades 3 juli 1869.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post430

Mannen, Myten, Legenden...

AllmäntPosted by Stefan Brännwik Wed, December 27, 2017 16:36:28
...Janne Dahl, föreningens ordförande, uppnådde Annandag Jul den aktningsvärda åldern 80 år. Fan trot´...



  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post429

Industriminne Bastionsgatan 34

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Tue, December 26, 2017 15:57:27

Rybergs chark startades 1895 på Södergatan 28 i Uddevalla. 1985 flyttade man till Bastionsgatan 34. Efter detta har företaget ”seglat i både med samt i motvind”. Efter ett flertal ägarbyte samt byte av lokal (2009 eller 2010) upp till Lillesjöområdet.
I fastigheten på Bastionsgatan 34 har sedermera fram till hösten 2017 funnits ett
flertal livsmedelsföretag som har drivits av invandrare.

I mitten av december var huset ett minne blått. 26 december var det bara en hög kvar av den en gång så framgångsrika företagets fastighet.
Vad händer med markområdet i framtiden? Den som lever får se.

  • Comments(1)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post428
Next »