Uddevalla Industriblogg

Uddevalla Industriblogg

Om Uddevalla Industriblogg

Ett informations- och diskussionsforum för Uddevallas tillverkningsindustri och industrihistoria inom ramen för Uddevalla Varvs- och Industrihistoriska Förening.
Hemsidan

Vår e-postadress: info@uddevallaindustrihistoriska.se

Historik om M/T BONNY

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Fri, November 16, 2018 21:02:48

( Fakta från webben)

Byggt 1968 av Uddevallavarvet AB Uddevalla.

Varvsbyggnummer: 225.

Dimensioner: 244,34 x 39,00 x 14,38 meter.

Brt/ Nrt: Dwt. 51485/ 30040/ 96200

Maskineri: En 9 cyl. B&W Eriksbergs diesel.

Effekt: 23000 hk.

Fart: 16 knop.

Sjösatt 8 november 1968 och levererades 26 februari 1969 till Rederi AB Sally Mariehamn Åland.

1984 03 14. Då fartyget låg vid Cityvarvet i Göteborg inträffade en explosion ombord och dödade 4 varvsarbetare. Skadorna på fartyget var dock begränsade.

1985 08 29. Såld till Alandia Tanker Co Ltd. Mariehamn Åland.

1985 09 29. kolliderade på Schelde med Liberianska FEDERAL ST LAURENT och eld bröt ut i förskeppet, men kunde snabbt släckas. BONNY var på sin sista resa under Finsk flagg.

1885 09. Såld till Sakara Shipping Co Ltd. Nasssau, Bahamas (Utflaggad).

1986. Överförd till Alandia Tankers Co Ltd, Nassau, Bahamas.

1994 06 15 Ankom Hassan Enterprise, Chittagong roads, Bangladech för upphuggning.

1994 06 30. Påbörjades upphuggningen.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post548

Återvinning på Estnisk vis

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Thu, November 15, 2018 18:19:39

En tjusig sommarbild med blommor. År 2007 när vi var över i Estland fick vi syn på två praktiska återvinningar. En uttjänt båt och även ett par kasserade kängor. Inte så tokigt eller hur? Tänk efter redan nu hur du kan smycka din tomt nästa sommar.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post547

HALLMANS BOKHANDEL i Uddevalla

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Mon, November 12, 2018 19:06:24

År 1838 startade J F Hallman och Virginia Hallman en bokhandel på Kålgårdsbergsgatan 15 i Uddevalla. År 1860 flyttade man till Kungsga-
tan 8. År1878 övertogs affären av Erica Grönlund. Nästa ägare blev Hjalmar Gustafsson och Ruth Worm-Gustafsson. Ny ägare tillträde år 1949 då Viktor Wallgren köpte affären Mot slutet av denna ägare period drev sonen Bengt-Göran bokhandeln till år 2001. Ny ägare därefter blev Kaj Jönsson. I nutid har bokhandeln varit uppknutet till ett flertal olika bok -kedjor.

Sedan något år är Joakim Ekbrand ny ägare. Joakim som är uppvuxen i bokhandlarmiljö i Lysekil och har duktiga medhjälpare samt förlaget Ugglan i bakgrunden kommer förhoppningsvis att ro skutan iland.

Att bokhandeln från 1878 har drivits av andra än Hallmans visar hur viktigt ett inarbetat namn är.

Skall också nämna att Hallmans bokhandel säljer flera av böckerna som U-a Varvs och Industrihistoriska förening har gjort under de senaste åren. Man säljer också ABF Fotoklubbs årliga almanacka med gamla Uddevallabilder.

Vi har fått låna en del dokument av ”samlaren” Åke Johansson, där några bl.a. är från Hallmans Bokhandel från ”förr i tiden”. Ett kuvert som är skickat till Norrköping (porto 15 öre) samt en liten påse där man kan läsa att Hallmans hade filialer i Bengtsfors, Grebbestad, Färgelanda samt Dingle. Mycket mer finns att skriva om Hallmans, men detta får göras i något annat sammanhang.

Bild från webben. Även första (övre) bilden är från webben.
Bifogar även en nytaget foto hur ”Hallmans hörna” såg ut den 9 november år 2018.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post546

8-9 november år 2018 i Uddevalla

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Sat, November 10, 2018 15:49:35

Efter den varma och torra sommaren när mycket av växtligheten hälls tillbaka av torkan och nu under det regniga hösten har vissa växter fått nytt liv. Hemma på Boxhultsvägen blommar kaprifolen, inte bara på en, utan på ett flertal plantor.

Skogarna runt staden bjuder på massor av trattkantareller. Det är bara till att gå ut i skogen och plocka korgarna fulla.

Nere i centrum av staden har höst/vinterväxterna placerats ut i nya annorlunda ”blomkrukor” på den delen av Kungsgatan som är färdigbyggt.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post545

På ett varv var alla jobb lika viktiga

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Thu, November 08, 2018 16:02:48

För att redaren skulle få ett fartyg som han hade beställt var alla jobb lika viktiga, från ritbordet till leverans -provturen.
Uddevallavarvet var känd för sitt höga kvalitet på utfört arbete. Här finns några av Rune Nilssons bilder från ritbord till provturen expo- nerade år 1967-68.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post544

Vinterbilder från 6 dec. år 1969

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Sun, November 04, 2018 21:32:16

Vi bjuder på tre vinterbilder från Uddevallavarvet tagna av Rune Nilsson den 6 december 1969. Rune jobbade på varvets ritkontor och började anlitas av varvets informations chef NG Olsson för fotouppdrag på varvet i början av 1967 Detta höll Rune på med ända till nerläggningen av varvet år 1986.

Uddevalla Varvs och Industrihistoriska föreningen har hela Runes bildarkiv med hans varvsmotiv. En del av dessa bilder skall vi lägga ut på föreningens hemsida under vintern. Vi Jobbar för fullt med att namnge alla motiven samt datera dessa nu under hösten/vintern. Vi räknar med att första delen är klart under februari månad.

Tack vare Rune Nilsson och NG Olsson finns det massor av bilder från UV för framtida forskning på temat Svensk varvsindustri.

Rune Nilsson övers bakom sitt skriv/administrationsbord, samt varvets informationschef under många år Nils-Gustav Olsson.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post543

Företagsnamn och kommunala verk från förr

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Fri, November 02, 2018 14:18:37

Av föreningsmedlemmen Åke Johansson har vi (jag) fått låna en del gamla dokument samt kuvert med företagsnamn samt kommunala verk. Det är mycket bra för Uddevalla förr gruppen att upptäcka företag som vi inte har hört talas om. Det dyker upp nytt hela tiden, detta tack vare uppmärksammade personer, Som till exempel förra veckan när Åke frågade om vi var intresserade av en del företagsnamn och loggar för att använda i vårt sökande om Uddevalla företag.

Och varför inte börja med två kommunala verk omkring år 1920. det gäller vatten och kraft.

Vi visar två olika räkningar som är ställda till smedmästare Otto Hellman på Lagerbergsgatan 19 i Uddevalla. Den första gäller vatten och på loggan står Räkning från Uddevalla Stads Vattenledning och den andra gäller el och är från Uddevalla Stads Gas och Elektricitetsverk.

Vattenräkningen är på 18 kr och är förskott för tredje och fjärde kvartalet år 1922. . Räkningen verkar vara betald på Stadens Kassakontor 15/7 1922.

På gas och el -räkningen finns två olika tariffer, belysning och kraft. Belysnings elen kostade för förbrukaren kr 6.30 och kraft el hade använts mer, den kostade kr 10.75. Elen till maskineriet hade ett pris 25 öre kwt och belysnings elen fick man betala 45 öre kwt.

I föreningens bok Gamla Uddevallaföretag 1725-1950 kan man läsa, inte bara om företag, utan även om infrastrukturen när staden expanderade och folkmängden ökade,. Boken finns att köpa på Bohusläns Museum, Hallmans Bokhandel samt ABF:s kontor Junogatan 8.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post542

29 oktober 1960 sjösattes nybygge nr. 254 på Uddevallavarvet

AllmäntPosted by Vambola Kallaste Tue, October 30, 2018 16:36:45

Fartyget var en shelterdäckare för papperstransporter på 8100 DWT och beställare var som oftast en Norsk rederi, nämligen I/S Seahorse (NH Sand), Oslo.

Bygge 254.kölsträcktes 1 juli 1960 och sjösättningen med dop verkställdes 29 oktober 1960. SEAHORSE var klar för leveransprovtur 7 mars 1961.

Hon var den enda av denna typ som byggdes på Uddevallavarvet. Längden uppmä1ttes till 126,9 meter och hon hade 5 st. 10-tons samt 10 st 5-tons lastbommar.. Dessutom fanns en tyngdlyftsbom för 50-tons lyft vid förliga masten över lucka nr. 3.
Motorn på 5600 AHK gjorde att farten blev 16,25 knop.

  • Comments(0)//blogg.uddevallaindustrihistoriska.se/#post541
Next »